Oversigt over flextrafikkens udvikling
Rigtig meget er sket siden introduktionen af flextrafik tilbage i 1990’erne. Heldigvis.
Planlægning og trafikstyring af handicap- og patientbefordring blev dengang håndteret manuelt.
I arbejdet indgik lange lister over kunder og ture — og knappenåle på kort fra telefonbøger …
Turene var heller ikke koordinerede som i dag, hvilket betød, at flextrafikken var vanskelig at få et overblik over og vanskelig at styre økonomisk.
I takt med at antallet af ture steg, kiggede man sig derfor om efter en mere langsigtet løsning. I 1997 tog Nordjyllands Trafikselskab (NT) et avanceret trafikplanlægningssystem i brug, hvilket var den spæde start til den koordinerede kørsel.
Nedslag i historien
2022: FlexDanmark bliver certificeret i ISO 9001 (Kvalitetsledelse).
2022: FlexDanmark lancerer i maj en ny selvbetjeningsplatform.
2021: Ny app til vognkommunikation lanceres. Appen giver flextrafik chauffører adgang til FlexDanmarks og trafikselskabernes vognkommunikation.
2021: IT og compliance samarbejdet styrkes mellem FlexDanmark og trafikselskaberne, og udbygger løbende nødvendige foranstaltninger for en stærk informationssikkerhed.
2020: FlexDanmark gennemfører udbud af projektet Ny Optimeringsplatform (NOP).
2019: FlexDanmark forbereder udbud af projektet Ny Optimeringsplatform (NOP).
2018: FlexDanmark færdiggør projektet Den Samlede Rejse. Produktet kaldes Plustur.
2017: Region Midtjylland udtræder af FlexDanmark pr. 31. december.
2016: FlexDanmark flytter til Eternitgrunden, Tankedraget i Aalborg.
2014: Det årlige beløb, som vognmænd over hele landet får udbetalt for at udføre opgaver i FlexDanmark-regi overstiger 1 mia. kr.
2012: Pr. 1. maj bliver FlexDanmark en FMBA *), som er ejet af Nordjyllands Trafikselskab, Movia, Midttrafik, Sydtrafik, Fynbus og Region Midtjylland.
2012: Med Fynbus’ indtræden i FlexDanmark den 1. april er FlexDanmark nu landsdækkende — bortset fra Bornholm.
2011: BeKTra **) skifter navn til FlexDanmark. FlexDanmark flytter i maj fra Kennedy Arkaden til Gabriels Erhvervspark på Hjulmagervej i Aalborg.
2010: Sydtrafik indtræder.
2007: Movia og Midttrafik indtræder.
2005: Århus Amt indtræder.
2003: VAFT ***) indtræder i BeKTra.
2002: Selskabet BeKTra bliver stiftet af Nordjyllands Trafikselskab og Vestsjællands Trafikselskab. I årene fremover bliver kredsen af samarbejdspartnere større.
2000: Forsøg mellem Nordjyllands Trafikselskab og Vestsjællands Trafikselskab, hvor sidstnævnte lejer sig ind på Planet-systemet i Aalborg.
1997: Nordjyllands Trafikselskab tager planlægningssystemet Planet i brug.
1993: Start og idégrundlag til flextrafikken sker hos Nordjyllands Trafikselskab.
.….….….….
*) Forening med begrænset ansvar **) Behovsstyret Kollektiv Trafik ***) Viborg Amts Fælleskommunale Trafikselskab